wo. apr 24th, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Veel tegenstanders voor Schiphol vluchten naar Lelystad

Air France,KLM

Vanmiddag zijn er maar liefst vijf petities met meer dan 71.000 handtekeningen bij de tweede kamer neergelegd. De petities zijn tegen het idee om het vliegveld van Lelystad, dat eigendom is van Schiphol, uit te breiden.

Het idee is om vanaf 1 april 2019 een deel van de vluchten van Schiphol te verplaatsen naar luchthaven Lelystad. De mensen die rond de toekomstige vliegroutes wonen zien de uitbreiding niet zitten. Lelystad airport is in bezit van Schiphol. De Schiphol Group wil vanaf 2033 ongeveer 25.000 vluchten gaan onderbrengen in Lelystad.

Belang van bezwaren tegen Schiphol Group

Volgens een kamerlid van Groenlinks is het belangrijk om de bezwaren te maken. Zij vindt namelijk dat er nog een keer goed gekeken moet worden naar wat te doen met het luchtruim. Het plan die er nu ligt voldoet niet. Het huidige plan zorgt voor veel overlast voor inwoners en natuur.

De uitstoot die de uitbreiding met zich mee gaat brengen zal hoog zijn en dat heeft onder andere gevolgen voor trekvogels. De vliegtuigen gaan vliegen op de zelfde hoogte als de trekvogels. De bedoeling is namelijk dat de vliegtuigen op 1800 meter gaan aanvliegen. Door het verstoren van de routes die de vogels afleggen zullen er vele aanrakingen met vliegtuigen gaan voorkomen.

Volgens het kamerlid zijn er ook nog alternatieve mogelijkheden om de capaciteit aan te passen. Er gaan namelijk dagelijks 60 vliegtuigen heen en weer naar Londen. Dat is natuurlijk vrij veel. Hierbij kan ook gekozen worden om de hogesnelheidslijn die onder het kanaal door gaat te promoten. Londen wordt door deze lijn met Brussel verbonden en vanuit daar is het gemakkelijk naar Nederland te reizen.

Schiphol kan niet verder groeien

Schiphol mag niet verder groeien. De luchthaven zit bijna aan de toelaatbare 500.000 vluchten per jaar. Het kabinet kwam daarom met het idee om Lelystad airport uit te breiden. Onder de experts zijn de meningen verdeeld over of dit wel de juiste oplossing is. Een andere oplossing is om bijvoorbeeld de tickets duurder te maken. Maar deze oplossingen zullen niet goed zijn voor het bedrijfsleven.

About Post Author