Ben & jerry’s komt met nieuwe smaak: ‘anti-Trump-ijs’

, , Leave a comment

 

Ben & Jerry's, PeCan Resist
PeCan Resist. Bron: Ben & Jerry’s

IJsmerk Ben & Jerry’s heeft een nieuwe smaak gelanceerd: PeCan Resist. Ze draaien er niet omheen en geven grif toe dat dit anti-Trump-ijs is. Volgens merkexpert Paul Stamsnijder is het een controversiële politieke uiting  die erg bij het merk past.

Organisaties

PeCan Resist, een woordspeling op We Can Resist oftewel ‘wij kunnen weerstand bieden’. Ze gaan vier uitgesproken Trump-kritische organisaties steunen. Het gaat namelijk om het anti-racisme initiatief Color of Change, Honor the Earth, dat pleit voor duurzaamheid, Women’s March, zij zetten zich in voor de positie van vrouwen in de politiek en Neta, een platform dat zich in zet voor progressieve idealen aan de Mexicaanse grens. Van de opbrengst word een deel overgemaakt aan deze clubs.

‘’Bij Ben & Jerry’s vinden we dat we niet langer kunnen zwijgen over het beleid van President Trump in de Verenigde Staten. Een beleid dat tientallen jaren van vooruitgang afbreekt op het gebied van discriminatie, gendergelijkheid, klimaatverandering, LHBTQIA-rechten en vluchtelingen-en immigrantenrechten’’, aldus een woordvoerder van het ijsmerk.

‘Het past bij het merk’

Een ijsmerk dat zich mengt in de politiek, is op het eerste gezicht een beetje vreemd. Maar het pas in een bredere trend, aldus imagedeskundige Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep. ‘’Merken van nu durven positie in te nemen, ook tegen de president, zegt hij. Tot een paar jaar geleden was de algemene regel dat bedrijven a-politiek zouden moeten zijn, maar nu geldt ‘brand should take a stand’.’’

De merkexpert benadrukt wel dat de boodschap moet passen bij het merkt, en daar is zeker spraken van. ’’Het past bij de identiteit van het merk. Ze hebben altijd al gezegd dat er een boodschap achter zit. Je koopt niet een ijsje, maar je associeert je met een beweging. ‘’

Nike

Het ijsmerk is sinds 2000 onderdeel van het Nederlandse Unilever. Dat bedrijf laat weten geen probleem te zien in de stellingname van het ijsmerk.

Ben & Jerry’s is niet het eerste bedrijf dat de confrontatie aangaat met Trump. Nike maakte eerder dit jaar een statement door Colin Kaepernick het boegbeeld te maken van een reclamecampagne in de VS.