E-volutie: meer laadpunten in Europa

, , Leave a comment

In Nederland komen er ongeveer evenveel elektrische auto’s als laadpalen bij. Echter is dit in de rest van Europa nog niet het geval. Om deze reden gaat het kabinet er in Brussel op aandringen dat er in ieder geval langs alle belangrijke vakantieroutes meer laadpunten komen.

Een elektrische auto komen op dit moment nog vaker aan de laadpaal dan een conventionele auto aan de pomp, dat is een feit. Echter is het rijden van zeer lange afstanden tegenwoordig wel heel goed mogelijk, dankzij de nieuwe laadtechnieken en door de grotere en efficiëntere accu’s.

In Nederland is de laadinfrastructuur één van de beste in Europa, andere landen blijven nog achter. Daar moet en zal de komende jaren verandering in komen nu het kabinet en veel andere Europese overheden aandringen op een fijn vertakt laadnetwerk.

Laadpunten langs vakantieroutes

Dat er meer laadpunten komen is goed nieuws, want de auto is en blijft het populairste vervoermiddel voor de vakantie, zo stelt ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vast.

“Wat ik wil, is dat mensen die overwegen een elektrische auto te kopen, voor die keuze in ieder geval niet meer afhankelijk zijn van de vraag of ze er mee op vakantie kunnen”, aldus de bewindsvrouw.

Dus zullen er langs de belangrijke routes in Europa meer laadpunten moeten komen. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Daarmee wordt meteen het elektrisch rijden in die landen gestimuleerd.

E-volutie van het laadpaalnetwerk

Volkswagen maakt als grootste autofabrikant van Europa serieus werk van de E-volutie en heeft samen met een aantal andere grote autoproducenten de handen ineengeslagen om een Europees netwerk van snelladers op te zetten onder de naam IONITY. Dit samenwerkingsverband is eind 2017 opgezet, met als doel om in 2020 een netwerk van 400 snelladers langs alle Europese snelwegen operationeel te hebben.

Dat zijn er nu al meer dan 150 en ruim 70 stations zijn in aanbouw. De snellaadstations van IONITY zijn er in onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, Italië, Spanje, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland en Hongarije. Kortom, de Europese weg is vrij voor een lange elektrische roadtrip.