McDonald’s 10 procent meer omzet

, , Leave a comment

McDonald’s boekt opnieuw enorme groeicijfers in Nederland. De fastfoodgigant kreeg in 2018 7 miljoen meer bezoekers meer over de vloer dan vergeleken met vorig jaar. Dit is een toename van maar liefst 4,6 procent. De omzet steeg met 10 procent naar 896 miljoen euro.

Nieuwe gasten komen volgens directeur Erwin Dito vooral af op het ontbijt en de luxe koffie. ‘’Afgelopen jaar hebben we in 40 vestigingen McCafé’s neergezet. In totaal zijn er nu al 90 McCafé’s. Hier kunnen de mensen genieten van een verse kop koffie of een heerlijke Latte Macchiato.’’ Wat hier zeker bij helpt, is dat alle vestigingen in Nederland standaard al om 7 uur open zijn. Dit neemt de onzekerheid weg of een bepaalde locatie wel of niet open is.

Wat nog een goede bijkomstigheid is van McDonald’s, is de vrij nieuwe bezorgservice. Inmiddels bezorgt de fastfoodketen via UberEats in 28 restaurants. Dit doen ze onder andere in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Haarlem en Groningen. Daar komen binnenkort Leiden en Delft bij. Wat opvalt is dat de bezorgservice goed werkt in studentensteden. Daarnaast wordt er veel McDonald’s besteld op plekken dichtbij het filiaal.

Meer buitenhuis eten

Deze strategie, die McDonald’s vier jaar geleden heeft ingezet lijkt zich nu uit te betalen. Vorig jaar toonde de fastfoodketen al goede cijfers over het jaar 2017. Toentertijd zette het bedrijf zich in voor betere kwaliteit, zoals de luxe koffie en goede service. ‘’Nederlanders eten steeds meer buitenhuis, ook buiten de avond om. Daar spelen wij op in,’’ zegt Dito. Dito is sinds 1 januari directeur van McDonald’s Nederland. Hiervoor was hij marketing directeur.

Wat ook nog meespeelt, is dat het bedrijf tegenwoordig steeds lokaler mag werken. De 17 nieuwe producten die ze de afgelopen tijd geïntroduceerd hebben, zijn allemaal in Nederland ontwikkeld. Voorbeelden hiervan zijn de Maestroburger, de Mcflurry karamel zeezout en de Old Dutch burger met oude kaas.