Postbedrijf Sandd krijgt enorme boete

, , Leave a comment

Postbedrijf Sandd heeft een boete van 289.000 euro ontvangen van de Inspectie SZW. Twaalf medewerkers dienden een klacht in omdat ze onderbetaald zouden worden en het postbedrijf heeft die klacht niet kunnen ontkrachten.

Sandd werkt met zogenoemde normuren, die vastleggen hoelang medewerkers nodig hebben voor bepaalde werkzaamheden. Het bedrijf betaalt volgens die zelf vastgestelde normen en niet op basis van daadwerkelijk gewerkte uren.

“Het bedrijf had tot op de seconde een normtijd vastgesteld waarvan de medewerkers, die gehoord zijn, verklaarden dat die norm niet haalbaar was”, laat de inspectie weten.

Dat onderschrijft ook FNV-bestuurder Ger Deleij. “Bezorgers moesten bij wijze van spreken rennend langs alle huizen om de post te bezorgen en dan nog haalden ze het niet binnen de gestelde norm.”

Doordat Sandd de werkelijk gewerkte uren niet kon overleggen, is het voor de Inspectie SZW niet mogelijk om na te gaan of het minimumloon wordt betaald of dat medewerkers worden onderbetaald. Het bedrijf overtreedt daarmee de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML).

Sandd moet naast het betalen van de boete zorgen voor een betere urenregistratie, waaruit blijkt of het minimumloon wordt gehaald.

FNV is blij met de uitspraak, en hoopt dat de aanstaande fusie van postbedrijven Sandd en PostNL zal zorgen voor een verdere verbetering voor medewerkers. “Het argument dat er geen betere arbeidsvoorwaarden mogelijk zijn vanwege de moordende concurrentie, is daarmee meteen van tafel”, aldus Deleij.