Fraudegevallen en schadebedragen stijgen bij banken

, , Leave a comment

Ongeveer 60% van de banken had vorig jaar te maken met een groei in zowel de fraudegevallen als in de schadebedragen. Dit blijkt uit cijfers van Global Banking Fraud Survey 2019 van KMPG. Hiervoor bevroegen ze 40 banken.

Wereldwijd neemt de externe fraude enorm toe bij banken. Vooral fraude waarbij consumenten moeten reageren op nepmails en zo geld overmaken naar internetcriminelen speelt een grote rol. Daarnaast zijn andere grote problemen identiteitsdiefstal, illegaal gebruik van rekeningen en aanvallen van internetcriminelen.

Slechts 25% van de geleden schade wordt uiteindelijk verhaald bij de bank. KPMG ziet dit als een bewijs dat de banken meer actie moeten ondernemen op fraudegevallen.

De adviesorganisatie denkt dat de banken zich moeten focussen op ‘’het opvoeden van hun klanten om fraude te voorkomen en herkennen’’. Dit denken ze omdat consumenten in een groot gedeelte van de fraudegevallen zelf het geld overmaken naar criminelen.

Dit gebeurt ook zeker hedendaags. Vaak gebeurt dit via tv-reclames of radioreclames. ‘’Éérst checken, dan klikken!’’ Dit zijn reclames vanuit de overheid waarin ze de consument bewust willen laten maken van cybercriminelen en de gevaren ervan.

Wilt u meer informatie over fraudegevallen en hoe u deze kunt herkennen? Op Veiligbankieren leest u alle nodige informatie en hoe u zich online veilig kunt manifesteren.

Interne fraude neemt af, maar risico’s zijn nog steeds groot

Banken geven aan dat dat de interne fraude afneemt van hun eigen werknemers. KPMG waarschuwt alsnog dat de potentiële schade van interne fraude net zo groot of zelfs groter is dan externe fraude.

“Werknemers zijn immers in staat gebruik te maken van de kwetsbaarheden in de controles om toegang te krijgen tot de meest waardevolle bezittingen van de bank. De bedrijven moeten dan ook veel meer tijd en energie steken in het opsporen van fraude door de eigen medewerkers”, aldus partner bij KPMG Ferdinand Veenman.