Commerciële vaardigheden

, , Leave a comment

Als u carrière wilt maken in de commerciële wereld dan dient u te beschikken over zogenaamde commerciële vaardigheden. Dit zijn competenties die u inzet om een product of dienst te verkopen. Nog steeds denken heel veel mensen dat een commercieel medewerker aan een vlotte babbel genoeg heeft om successen te kunnen boeken. Dit is echter een misvatting.

Groot analytisch vermogen is onontbeerlijk

Commercieel inzicht wordt altijd als een van de belangrijkste vaardigheden genoemd. In feite is dit inzicht in hoe de markt werkt en hoe u daar zo goed mogelijk van kunt profiteren. Verder is een commercieel expert in staat om snel een SWOT-analyse te maken; hij of zij moet snel inzicht hebben in de toekomstmogelijkheden van een bepaald product op de huidige markt of de toekomstige markt. Elke commerciële medewerker moet daarnaast beschikken over een groot analytisch vermogen en moet oplossingsgericht kunnen denken én handelen. Ook inlevingsvermogen is belangrijk, net als kunnen en willen luisteren en kunnen overtuigen zonder dat u uw zin doordrijft.

De klantgerichte houding is erg belangrijk

Een van de meest belangrijke commerciële vaardigheden is een klantgerichte houding. Een houding die klachten moet voorkomen en tot tevreden klanten moet leiden. Een klantgerichte houding betekent dat de klant altijd op de eerste plaats staat en dus echt koning is, zonder daarbij te vergeten dat de klant behalve rechten zeker ook plichten heeft.  Een klantgerichte houding betekent service verlenen aan de klant, het onderhouden van contact met uw klant en helder communiceren met de klant. Besef altijd dat een klant als er sprake van tevredenheid is, goede reclame voor uw bedrijf kan maken maar ook voor antireclame kan zorgen. Klanten zijn onvoorspelbaar, het is zaak daar terdege rekening mee te houden.

Handel altijd dienstverlenend richting de klant

Klantgerichtheid betekent respect hebben voor de klant, dienstverlenend te werk gaat en laten zien dat u graag iets voor de klant doet. Ook klantbeheer is belangrijk. Vertelt een klant u dat zijn zoon zijn been gebroken heeft, dan vraagt u de volgende keer uiteraard hoe het met die zoon is, zoals u ook andere persoonlijke zaken onthoudt en noteert. Dan kunt u denken aan verjaardagen en andere mijlpalen.

Ken uw product als uw broekzak

Alle commerciële vaardigheden moeten uiteindelijk leiden tot de verkoop van een product of dienst. Belangrijke voorwaarde om daadwerkelijk een product of dienst te verkopen is dat u uw product als de bekende broekzak kent. Daarnaast heeft de medewerker de juiste uitstraling en is hij of zij in staat om goed te luisteren naar de klant en om ook tussen de regels door te kunnen luisteren.  Op het moment dat het erop aankomt en de verkoop tot stand moet komen bent u creatief en inventief en weet u de klant juist dan te overtuigen.

Verbeter uw vaardigheden door het volgen van trainingen

Met een vlotte babbel alleen komt u er niet in de commerciële wereld. Om daadwerkelijk succes te hebben dient u over nogal wat meer competenties te beschikken.  Die commerciële vaardigheden zijn overigens te verbeteren door allerlei commerciële vaardigheden trainingen te volgen. Uiteraard kunt u ook een boek over commerciële vaardigheden lezen.