di. apr 23rd, 2024

Zakelijk Nieuws

Blijf up-to-date over de laatste zakelijke updates

Richard Van Hooijdonk

Futuroloog, keynotespeaker en trendwatcher, dat is wie Richard van Hooijdonk is. In inmiddels zo’n 10 sectoren wordt hij gezien als dé trendwatchers, waaronder Retail, HRM, Healthcare, Finance, Gouvernance, Leisure, Bouw, Zorg en de Agri-sector. Zijn lezingen worden altijd als zeer inspirerend beschouwd. Wanneer Richard Van Hooijdonk presenteert is het moeilijk om zijn enthousiasme over het onderwerp niet ontkennen. Hij woont in Zeist met zijn vrouw, met wie hij is getrouwd sinds 2011. Samen hebben zij twee zoons. 

Opleiding van Richard Van Hooijdonk

Richard van Hooijdonk heeft tijdens zijn jeugd gestuurd in Amsterdam aan zowel MEAO, als HEAO in Amsterdam. Na HEAO heeft hij er voor gekozen om een studie te volgen aan de Universiteit van Utrecht. Deze studie heeft hij succesvol afgerond en hier heeft hij dus ook zijn diploma voor behaald. In zijn jeugd merkte hij al dat hij veel interesse had in futuristische manieren van leven en werken. Ook werd zijn passie voor nieuwe technologieën aangewakkerd. Tijdens deze periode merkte Richard van Hooijdonk al dat hij hier meer mee wilde doen in zijn leven.

Carrière

Hoewel futuristische technologieën al vroeg zijn interesse hadden besloot hij eerst carrière te maken binnen de reclamewereld. Zo is hij zijn carrière begonnen bij het internationale reclamebureau JWT. Deze functie beviel Richard Van Hooijdonk zeker en dus besloot hij in de reclame-branche te blijven werken. Zo heeft hij verschillende marketing- en managementfuncties bekleed bij bedrijven als Delta Lloyd, SNS en OHRA. Ook als zelfstandig ondernemer is Richard Van Hooijdonk actief geweest in de reclame-branche.

Futurologie & Trendwatching

Maar zijn passie voor nieuwe technologieën en trends op het gebied van futurologie bleef groeien. Hierdoor besloot hij om in 2014 zich hier meer in te verdiepen en groeide uiteindelijk uit tot één van de toonaangevende namen binnen deze branche. Richard van Hooijdonk geeft presentaties over ‘de wereld van morgen’ en doet veel onderzoek. Hier baseert hij dan ook weer zijn voorspellingen op.

Inmiddels bestaat zijn internationale team van specialisten uit zo’n 30 man. Gezamenlijk voeren zij dagelijks onderzoek naar allerlei trends. Hun onderzoeksgebied? Robotisering en automatisering (zoals zelfrijdend vervoer), maar ook Internet of Things en Neuro / Bio / Nanotech zijn gebieden waar zij altijd op zoek naar de antwoorden van de toekomst. Verder verdiept Richard Van Hooijdonk en zijn team zich ook in Blockchain, 3D- én 4D Printing en Augmented Reality en Virtual Reality.

Maar ook analyseert hij de laatste ontwikkelingen op het gebied van zakelijk en economisch nieuws. Zo heeft hij zich uitgelaten over het moeten betalen voor geldopnames bij de pinautomaat en de gevolgen hiervan. Bij Radio 1 sprak hij over de nadelige gevolgen van van dit idee, die banken hebben opgeworpen om kosten te besparen.

Richard Van Hooijdonk in de media

Richard Van Hooijdonk geeft lezingen op evenementen (beurzen, congressen, etc), maar ook is hij vaak geziene gast bij televisieprogramma’s als RTL Late Night, RTL Boulevard en SBS Shownieuws. Naast zijn tv-optreden heeft hij ook het radioprogramma ‘Mindshift’ gepresenteerd op BNR Radio.

Optreden als Spreker

Iedereen die Van Hooijdonk heeft zien optreden weet het al: Hij doet zeer uitgebreid onderzoek en vertelt hier zeer enthousiast over! Hierdoor wordt hij door meerdere organisaties vaak gevraagd als spreker. Zo is als spreker actief geweest op evenementen van onder andere Booking.com, Heineken, RTL, IBM, Google en NIKE, maar ook voor Interpol heeft hij meerdere onderzoeken gedaan en lezingen gegeven.

Overwinningen, tegenslagen en prijzen

Van Hooijdonk is in zowel 2015, 2016, als 2017 verkozen tot meest gevraagde trendwatcher én futurist van Nederland. Zijn lezingen zijn inmiddels al door meer dan 420.000 mensen bijgewoond. In 2018 publiceerde Richard Van Hooijdonk de bestseller ‘De Wereld Van Morgen’.

Overig

Gezond leven staat bij bij Richard hoog in het vaandel: veel sporten en juiste voeding zijn voor hem erg belangrijk. Ook is hij groot fan van meditatie. Verder is hij fervent Twitteraar. Zijn motto is “samen de wereld een stukje mooier maken”.