Albert Heijn verslaat concurrentie met bizarre actie.

, , Leave a comment

In België is een heuse prijzenoorlog gaande. Albert Heijn stunt met actie;  1+2 gratis. Dit wil dus zeggen: 3 halen 1 betalen. Dit is de scherpste supermarktactie ooit in Vlaanderen.

Anders dan in Nederland, staat Albert Heijn in België bekend als een prijsvechter. Het Nederlandse zusje van de Belgische super Delhaize leerde de Belgen al kennis maken met het ‘2 halen 1 betalen’. Dit gebeurde eerst bij Albert Heijn zelf, maar Delhaize kent de aanbieding inmiddels ook. Al dat gestunt lijkt te helpen, want  het bedrijf blijft groeien, blijkt uit de laatste kwartaalcijfers.

Vorige week haalde het Nederlandse bedrijf al de woede naar boven van het Algemeen Boerensyndicaat door de melkprijs te verlagen. Ze verlaagde de prijs met 7 cent naar 55 eurocent per liter. ‘’Een marketingstunt op kosten van de boeren,’’ gromde Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat. Vandamme geeft aan dat hij slechts één reden ziet voor de marketingstunt, namelijk het overnemen van de markt in Vlaanderen. Eind dit jaar opent de grote concurrent Jumbo zijn eerste winkels in België. Dus is het hoog tijd om de boel op scherp te stellen om zo de komst van Jumbo minder impact te laten hebben.

Tandje bijzetten

Dit is dus de reden dat Albert Heijn helemaal los gaat met zijn prijzen. De actie van ‘3 halen 1 betalen’ geldt niet voor een product, maar voor een aantal producten. Zo kan je met deze actie voordelig broodjes, spaghetti, paprika’s en enkele wijnen halen. De actie is niet alleen voor de goedkopere producten geldig, maar ook voor bekende merkproducten zoals Nivea. ‘’Dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land’’, zegt retailexpert Gino van Ossel. ‘’Het enige wat nog spectaculairder zou zijn, is als je de producten gratis weggeeft.

Van Ossel voorspelt dat de stunt niet zonder gevolgen zal blijven. ‘’Deze actie voorspelt dat er een nieuwe prijzenoorlog gaat komen. Veel hangt af van welk soort product in de aanbieding is. Soms gaat het om een afwijkend volume, bijvoorbeeld als het om een groot volume gaat. Soms voelt de concurrent zich alleen gedwongen tot competitie wanneer de Albert Heijn in de directe omgeving zit.’’